Vaikuttavuusnäyttö kaihertaa myös muissa kuin luontoperustaisissa palveluissa
Monien suomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluissa käytettävien menetelmien vaikuttavuudesta on laajaa näyttöä. Ei kuitenkaan kaikista. Luontoperustaisten menetelmien kohdalla joskus palvelun hankkimisen esteeksi mainitaan puutteellinen vaikuttavuusnäyttö, mutta ongelma ei ole vain luonto- ja eläinavusteisten palveluiden.
Luin vastikään blogin,
jonka otsikko väittää, että suomalaisten lasten ja perheiden psykososiaalisten
palveluiden vaikuttavuudesta ei pystytä sanomaan juuri mitään. Tekstissä väite
perustellaan juuri julkaistulla systemaattisella tutkimuskatsauksella, jossa
havaittiin, että vain kolmella prosentilla alle 2-vuotiaille ja heidän
perheilleen suunnatuista psykososiaalisista interventioista ja reilulla
kymmenellä prosentilla psykologisista testeistä oli vahva vaikuttavuusnäyttö.
Suomessa tällainen vahvan vaikuttavuusnäytön testi on esimerkiksi
äitiysneuvolassa käytössä oleva EPDS-lomake (Edinburgh Postnatal Depression
Scale), joka on kehitetty äidin synnytyksen jälkeisen masennuksen
tunnistamiseen. Yli puolesta psykososiaalisista interventioista ei löytynyt
lainkaan pohjoismaista tai kansainvälistä vaikuttavuusnäyttöä.
Vahva tutkimusnäyttö tarkoittaa, että useiden
menetelmällisesti tasokkaiden vaikuttavuustutkimusten tulokset ovat
samansuuntaisia. Luonnon vaikutuksista ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin
alkaa olla näyttöä, etenkin mielenterveyttä koskien. Sen sijaan menetelmistä,
jotka hyödyntävät tätä vaikutusta, ei tutkimusta juurikaan vielä ole. Eli
tunnemme luonnon potentiaalin, mutta sen teho juuri tietynlaisessa
kuntoutuksessa tai terveydenedistämistyössä on vielä yksilöimättä. Mutta koska
sote-palveluissa käytetään paljon muitakin tutkimusnäyttöön perustumattomia
menetelmiä, ei luontoperustaisten palveluiden hylkääminen vaikuttavuusnäytön
puutteella perustellen välttämättä ole relevanttia. Tämä ei tietenkään
tarkoita, etteikö vaikuttavuusnäyttöä tulisi olla, mutta tutkimustiedon kertymistä
odotellessa – vaikuttavuustutkimus ja sen kokoaminen tutkimusnäytöksi vie aikaa
– menetelmien kokeilu ja hyödyntäminen on mahdollista.
Kokemusten kertyessä kertyy myös käytännöntason
vaikuttavuustieto – onko palvelusta asiakkaalle hyötyä ja miten se ilmenee? Kela
kysyy kuntoutusjakson jälkeen laadullisesti kuvauksena sekä terapeutilta, että
kuntoutujalta – lasten tapauksessa vanhemmilta – miten kuntoutuja on hyötynyt
kuntoutuksesta. Eli jälleen kerran on hyvä erottaa, että on ihan eri asia tehdä
vaikuttavuustutkimusta kuin tarkastella esimerkiksi kuntoutuksen
henkilökohtaista vaikuttavuutta esimerkiksi elämänlaatuun.
Maija Lipponen työskentelee tutkijana Luonnonvarakeskuksessa ja projektipäällikkönä Terveysmetsämallit työ- ja toimintakyvyn edistämisessä -hankkeessa. Keskeisinä kehittämis- ja tutkimuskohteina hänen työssään ovat luonnon hyvinvointivaikutuksiin perustuvat palvelut eri asiakasryhmille.
Kommentit
Lähetä kommentti