Virtuaalisuus tuo luonnon sairaalaan
Tällä kertaa blogissa kuullaan päättymäisillään olevan LuPeOs-hankkeen tuloksista. Aiheena on virtuaalinen luontoympäristöpeli Kainuun uudessa sairaalassa. Blogin kirjoittajat ovat Kajaanin ammattikorkeakoulun asiantuntijat Kyösti Koskela (projektipäällikkö, Business-ala), Merja Leskinen (opettaja, sosiaali- ja terveysala) ja Anu Piirainen (suunnittelija, sosiaali- ja terveysala).
Kajaanin
ammattikorkeakoulu on toteuttanut yhdessä Kainuun ammattiopiston ja
Luonnonvarakeskuksen kanssa hankkeen Luontoperustaisen osaamisen
kehittäminen (2018–2021). Hankkeessa kehitettiin pilottien avulla
erilaisia luontoperustaisia toimintamalleja osaksi sosiaali-, terveys-,
kasvatus- ja luonnonvara-aloja. Kokeiluja kehitettiin
yhteistyössä em. alojen ammatillisten ja korkea-asteen opettajien ja työelämän
edustajien kanssa, tavoitteena lisätä ammattilaisten ja opiskelijoiden
Green Care -osaamista.
Peli tukee koordinaatiota, muistia ja tuottaa elpymisen kokemuksia
Luontoympäristöpeli on
yksi hankkeessa pilotoiduista, luonnon hyvinvointivaikutuksiin perustuvista
kokeiluista. Alun perin peliä suunniteltiin tukemaan afasia- ja
aivohalvauspotilaiden kuntoutumista, mutta huomattiin, sitä voidaan
hyödyntää kaikkien asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin
tukemisessa. Peli soveltuu kaikille, jotka haluavat pelin avulla
kokea luontoympäristössä liikkumista virtuaalisesti. Pelin maailma
on rakennettu suomalaiseen luontomiljööseen ja pelaaja voi liikkua
pelimaailmassa suorittaen erilaisia tehtäviä. Samalla pelaaja tulee
harjoittaneeksi koordinaatio- ja havaitsemiskykyä vaativia
toimintoja. Peli on pyritty tekemään mahdollisimman helppokäyttöiseksi. Sitä voi
pelata kosketusnäytöllä ja käyttönopeus on säädetty käyttäjille
sopivaksi.
Kehittämisvaiheessa haettiin sopivaa luontomaisemaa peliin. Kuva: Maija Lipponen |
Luontoympäristöpelissä
on viisi erilaista pelimuotoa. Luontopolkupeli vie valinnaisesti
talvi- tai kesämaisemaan, jossa pelaaja voi liikkua haluamaansa vauhtia
havainnoiden näkö- ja kuuloaistein ympäröivää luontoa. Pelin
tavoitteena on tarjota elvyttävä, rauhoittava luontokokemus esteettömästi
virtuaaliympäristössä. Nimeämispelissä pelaaja nimeää luontoympäristössä
olevia kasveja, sieniä ja eläimiä annetuista vaihtoehdoista. Peliä voidaan
hyödyntää esimerkiksi afasiapotilaiden kielellisten
toimintojen arvioinnissa ja kuntouttamisessa sekä muistin
harjoittamisessa. Koordinaatiopelissä pelaaja piirtää liikkuvan
eläimen kulkureitin. Pelin avulla voidaan arvioida ja harjoittaa silmän ja
käden yhteistyötä eri vaativuustasoilla. Äänentunnistuspelissä
pelaaja etsii virtuaaliympäristöstä eri eläinten ääniä ja tämän
jälkeen pyrkii valitsemaan oikean eläimen äänen neljästä kuvien muodossa
esitetystä kuvasta.
Peli kehitettiin monialaisessa yhteistyössä
Kajaanin ammattikorkeakoulun
hoitotyön opiskelijoiden opinnäytetyössä peliä testattiin aivohalvaus- ja
afasiapotilailla ja peliä kehitettiin heiltä saadun palautteen
perusteella. Pelin virtuaalinen luontoympäristö koettiin
monipuolisena, virkistävänä ja toimintaan motivoivana. Monille luonto toi
mieleen hyviä muistoja ja rauhoitti. Pelissä saatu kokemus
liikkumisesta lisäsi pelaajan toiveikkuutta omaan
kuntoutumiseensa. Etenkin nuoremmille testaajille, joilla oli jo
aiempaa digitaalisten laitteiden käyttökokemusta, pelaaminen oli innostavaa.
Palautteessa tuli esiin toive tämän tyyppisten pelien saamiseksi kotikäyttöön
omaehtoisen kuntoutumisen tukemiseen. Hoitolaitoksissa esimerkiksi
vanhusasiakkaille peli tarjoaa mahdollisuuden luontokokemukseen
virtuaalisesti.
Peli kehitettiin Kajaanin ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan ja tietojärjestelmien asiantuntijoiden sekä Kainuun soten moniammatillisen pelityöryhmän yhteistyönä. Kainuun sote osallistui tiiviisti yhteistyöhön ja sitoutui jo hankkeen suunnitteluvaiheessa pelin vaatimien laitteistojen hankintaan. Peli haluttiin osaksi Kainuun uuden sairaalan palveluja, jotta luontoa voitaisiin tuoda myös niiden potilaiden lähelle, jotka eivät pääse itse konkreettisesti luontoon. Asiakkaiden ja ammattihenkilöstön antama palaute auttoi pelin kehittäjiä työstämään peliä käyttäjäystävällisempään suuntaan.
Pelilaitteisto on sijoitettu Kainuun uuden sairaalan seitsemännen kerroksen kuntoutuskadulle ja peli on siellä asiakkaiden ja heitä kuntouttavan henkilökunnan vapaasti hyödynnettävissä.
Tutustu peliin linkistä: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&reload=9&v=20UXPusRDMQ&t=36s&ab_channel=CleverSimulationEntertainment
Kainuun sanomien uutinen aiheesta: https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/luontopeli-kuntouttaa-uudessa-sairaalassa-myos-muita-tavoitteellisesti-kuntouttavia-virtuaalikuntoutuspeleja-kaytossa-209684925/
Kommentit
Lähetä kommentti