Virtuaalisuus tuo luonnon sairaalaan

Tällä kertaa blogissa kuullaan päättymäisillään olevan LuPeOs-hankkeen tuloksista. Aiheena on virtuaalinen luontoympäristöpeli Kainuun uudessa sairaalassa. Blogin kirjoittajat ovat Kajaanin ammattikorkeakoulun asiantuntijat Kyösti Koskela (projektipäällikkö, Business-ala), Merja Leskinen (opettaja, sosiaali- ja terveysala) ja Anu Piirainen (suunnittelija, sosiaali- ja terveysala). 

 

Kajaanin ammattikorkeakoulu on toteuttanut yhdessä Kainuun ammattiopiston ja Luonnonvarakeskuksen kanssa hankkeen Luontoperustaisen osaamisen kehittäminen (2018–2021). Hankkeessa kehitettiin pilottien avulla erilaisia luontoperustaisia toimintamalleja osaksi sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja luonnonvara-aloja. Kokeiluja kehitettiin yhteistyössä em. alojen ammatillisten ja korkea-asteen opettajien ja työelämän edustajien kanssa, tavoitteena lisätä ammattilaisten ja opiskelijoiden Green Care -osaamista. 

 

Peli tukee koordinaatiota, muistia ja tuottaa elpymisen kokemuksia

 

Luontoympäristöpeli on yksi hankkeessa pilotoiduista, luonnon hyvinvointivaikutuksiin perustuvista kokeiluista. Alun perin peliä suunniteltiin tukemaan afasia- ja aivohalvauspotilaiden kuntoutumista, mutta huomattiin, sitä voidaan hyödyntää kaikkien asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin tukemisessa. Peli soveltuu kaikille, jotka haluavat pelin avulla kokea luontoympäristössä liikkumista virtuaalisesti. Pelin maailma on rakennettu suomalaiseen luontomiljööseen ja pelaaja voi liikkua pelimaailmassa suorittaen erilaisia tehtäviä. Samalla pelaaja tulee harjoittaneeksi koordinaatio- ja havaitsemiskykyä vaativia toimintoja. Peli on pyritty tekemään mahdollisimman helppokäyttöiseksi. Sitä voi pelata kosketusnäytöllä ja käyttönopeus on säädetty käyttäjille sopivaksi.  


Kehittämisvaiheessa haettiin sopivaa luontomaisemaa peliin. Kuva: Maija Lipponen

Luontoympäristöpelissä on viisi erilaista pelimuotoa. Luontopolkupeli vie valinnaisesti talvi- tai kesämaisemaan, jossa pelaaja voi liikkua haluamaansa vauhtia havainnoiden näkö- ja kuuloaistein ympäröivää luontoa. Pelin tavoitteena on tarjota elvyttävä, rauhoittava luontokokemus esteettömästi virtuaaliympäristössä. Nimeämispelissä pelaaja nimeää luontoympäristössä olevia kasveja, sieniä ja eläimiä annetuista vaihtoehdoista. Peliä voidaan hyödyntää esimerkiksi afasiapotilaiden kielellisten toimintojen arvioinnissa ja kuntouttamisessa sekä muistin harjoittamisessa.  Koordinaatiopelissä pelaaja piirtää liikkuvan eläimen kulkureitin. Pelin avulla voidaan arvioida ja harjoittaa silmän ja käden yhteistyötä eri vaativuustasoilla. Äänentunnistuspelissä pelaaja etsii virtuaaliympäristöstä eri eläinten ääniä ja tämän jälkeen pyrkii valitsemaan oikean eläimen äänen neljästä kuvien muodossa esitetystä kuvasta. 

 

Peli kehitettiin monialaisessa yhteistyössä

 

Kajaanin ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden opinnäytetyössä peliä testattiin aivohalvaus- ja afasiapotilailla ja peliä kehitettiin heiltä saadun palautteen perusteella. Pelin virtuaalinen luontoympäristö koettiin monipuolisena, virkistävänä ja toimintaan motivoivana. Monille luonto toi mieleen hyviä muistoja ja rauhoitti. Pelissä saatu kokemus liikkumisesta lisäsi pelaajan toiveikkuutta omaan kuntoutumiseensa. Etenkin nuoremmille testaajille, joilla oli jo aiempaa digitaalisten laitteiden käyttökokemusta, pelaaminen oli innostavaa. Palautteessa tuli esiin toive tämän tyyppisten pelien saamiseksi kotikäyttöön omaehtoisen kuntoutumisen tukemiseen. Hoitolaitoksissa esimerkiksi vanhusasiakkaille peli tarjoaa mahdollisuuden luontokokemukseen virtuaalisesti.  


Testikäyttäjät arvioivat peliä kehitysvaiheessa. Kuva: Maija Lipponen

 

Peli kehitettiin Kajaanin ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan ja tietojärjestelmien asiantuntijoiden sekä Kainuun soten moniammatillisen pelityöryhmän yhteistyönä. Kainuun sote osallistui tiiviisti yhteistyöhön ja sitoutui jo hankkeen suunnitteluvaiheessa pelin vaatimien laitteistojen hankintaan. Peli haluttiin osaksi Kainuun uuden sairaalan palveluja, jotta luontoa voitaisiin tuoda myös niiden potilaiden lähelle, jotka eivät pääse itse konkreettisesti luontoon. Asiakkaiden ja ammattihenkilöstön antama palaute auttoi pelin kehittäjiä työstämään peliä käyttäjäystävällisempään suuntaan.  


Pelilaitteisto on sijoitettu Kainuun uuden sairaalan seitsemännen kerroksen kuntoutuskadulle ja peli on siellä asiakkaiden ja heitä kuntouttavan henkilökunnan vapaasti hyödynnettävissä. 


Tutustu peliin linkistä: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&reload=9&v=20UXPusRDMQ&t=36s&ab_channel=CleverSimulationEntertainment 


Kainuun sanomien uutinen aiheesta: https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/luontopeli-kuntouttaa-uudessa-sairaalassa-myos-muita-tavoitteellisesti-kuntouttavia-virtuaalikuntoutuspeleja-kaytossa-209684925/ 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työllisyysohjaajan uudenlainen työtapa hevostallilla

Terveysmetsä-toiminta kohentaa mielenterveyttä, osoittaa tuore suomalaistutkimus

Yksinkertaiset ideat yleensä toimivat - yhteistyö luo vaikuttavuutta ja iloa työhön